Espurna

Projecte Espurn@

Idees, recursos i activitats per a trobar i crear bones històries (mode TIC desactivat)

Hola a tothom!

Tinc unes quantes propostes per al Sant Jordi Virtual però no se centren en la part d'eines multimèdia. Se centren en la part de les històries o relats en sí. Una mica com vaig dir al grup de treball de la jornada de Salou: abans de posar-se amb Windows Movie Maker o el programa que sigui caldria haver treballat la història que es vol mostrar.

Crec que és important institir en aquest aspecte més "tradicional" o menys tecnològic. Si no es treballa bé la part de desenvolupar o trobar una bona història, el resultat pot ser molt llampant, amb música i efectes multimèdia però quan acaba la història potser no ens ha transmès o ensenyat res de profit, o no tenia una estructura definida, o els esdeveniments no tenien gaire relació entre ells. Com diu el director d'orquestra Benjamin Zander, no es tracta de comparar-se, de dir qui ho ha fet millor o pitjor, es tracta de contribuir, d'aportar alguna cosa. Quan acabes d'explicar una història t'has de preguntar si has aportat alguna cosa que valgui la pena.

Insisteixo tant en aquest aspecte perquè la meva experiència el curs passat amb el taller i concurs de còmics Pixton que vam fer al Sant Jordi va ser un desastre en aquest sentit. És a dir, l'eina la van fer servir molt bé però les històries eren horribles!!!

També insisteixo perquè, amb tots els respectes, crec que alguns docents sovint ens deixem enlluernar per les TIC-TAC i els hi donem un protagonisme excessiu. No dic que no s'hagin de fer servir. Evidentment que hem de potenciar les TIC, però no a costa d'altres ensenyaments vitals per a l'educació dels alumnes.

Per acabar, crec que dir als alumnes que posin un títol i escriguin l'inici, el nus i el desenllaç no és suficient per a que els alumnes crein una història amb substància. Es podrien donar més recursos com parlar de les 4 C's d'una història: Conflicte, Causalitat, Complicacions, Caràcters (Personatges). També es podria parlar de la visió global de la història i dels canvis de ritme que té (llegiu aquest article però substituïu on diu presentació per història i veureu què vull dir).

En fi, paro perquè m'estic extenent massa. Però és que saber explicar històries és una cosa que normalment "brilla por su ausencia" i no s'ensenya com cal a l'educació. Però per altra banda a tots ens encanta escoltar bones històries, ja siguem menuts de 3 o 4 anys com adults fets i drets, responsables i seriosos.

En resum, els alumnes haurien de crear o trobar una història i primer escriure-la amb la seva mà o narrar-la amb la seva veu. Si aporta alguna cosa, llavors que l'adaptin al format multimèdia que més els agradi.

Per acabar, començo proposant una primera activitat per a evitar l'angoixa del full en blanc quan els alumnes han de crear una història.

ACTIVITAT: Continua la història...

Escriure una breu història partint d'una simple frase o paràgraf d'un llibre, article de diari, anunci publicitari o d'una altra font (per exemple, del que digui un company de classe).

Aquesta activitat ens estalvia una de les parts més difícils d'encetar una història ja que ens dona un punt de partida, un lloc on agafar-nos i, a partir d'allà, començar a esplaiar-se.

Etiquetas: històries, relats, santjordi, storytelling

Visitas: 75

Respuestas a esta discusión

Hola.

Per si pot servir de contribució al debat, fixeu-vos en les propostes de participació del concurs El Gust per la Lectura, que organitza el Servei d'Immersió i Ús de la Llengua. Entre les diferents propostes n'hi ha que s'aproximen a les característiques de "Què m'expliques?", si més no pel que fa als formats. Com veureu, les propostes de creació de vídeos i presentacions digitals estan molt dirigides a un producte final.

Continuem parlant-ne

Vicent Sanz
Carles,

Penso que les teves aportacions poden ser molt interesants de cara a millorar el Sant Jordi que organitzem i poden contribuir a fer un gran salt qualitatiu. El tema dels relats està molt lligat al de les competències i a mi em sembla que podem aprofitar aquest espai per avançar. Pel que fa al que comenta el Vicenç, hem d'estudiar també la manera de sumar esforços de cara a futures edicions.

Gràcies a tots dos !

RSS

© 2014   Creado por Espurn@.   Tecnología de

Insígnies  |  Reportar un problema  |  Términos de servicio